آپامه صنعت عرضه و فروش تخصصی انواع راهبند،راهبند برقی،راهبند اتوماتیک،راهبند تمام برقی،راهبند تمام اتوماتیک،راهبند ستونی

۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

تفاوت راهبند هیدرولیکی و راه بند الکترومکانیک

هدف از نصب راهبند اتوماتیک میله ای ممانعت از ورودی خودروهای غیرمجاز و کنترل تردد وسایل نقلیه می باشد.در ادامه به معرفی و توضیح راهبند های هیدرولیکی و راه بند های الکترومکانیکی می پردازیم.

راهبند اتوماتیک

بخش های اصلی راهبند اتوماتیک میله ای عبارتند از : 

  • میله متحرک
  •  سیستم محرک (شامل مجموعه موتور و فنر) 
  •  مدار فرمان و بدنه راهبند (شاسی) .

میله متحرک راهبند

میله متحرک راه بند ها عموما از جنس آلیاژ آلومینیوم ساخته می شود تا علاوه بر تامین استحکام موردنیاز، وزن کمی داشته باشد.

مدار فرمان راه بند

مدار فرمان راهبند وظیفه کنترل عملکرد سیستم محرک را برعهده داشته و براساس اطلاعات دریافتی از سنسورهای ایمنی و مطابق با نوع برنامه تنظیم شده، بالا و پایین رفتن میله را کنترل می کند.

بدنه یا شاسی راهبند

بدنه یا شاسی راهبند عموما از جنس استیل رنگ شده ساخته می شود و مجموعه مدار فرمان، سیستم محرک و اهرم بندی انتقال نیرو به میله راهبند در آن قرار داده می شود.

سیستم محرک راه بند

سیستم محرک راه بند از مجموعه فنر و موتور تامین نیروی محرک برای بالا و پایین بردن میله راهبند تشکیل شده است. هدف از بکارگیری فنر، جبران وزن میله راهبند و کاهش نیروی لازم برای به حرکت درآوردن آن می باشد. درصورت وجود فنر، موتور کوچکتری در راهبندها استفاده شده و میزان استهلاک مکانیکی کاهش می یابد.

موتور تامین نیرو در راهبندها به دو گروه هیدرولیکی و الکترومکانیک تقسیم می شود که در ادامه درخصوص ویژگی های هریک توضیح داده خواهد شد.

راه بند الکترومکانیک :

راه بند الکترومکانیک دارای یک موتور الکتریکی می باشد. نیروی خروجی شفت موتور وارد یک جعبه دنده (گیربکس) می شود تا از طریق آن نسبت قدرت و سرعت شفت متحرک تنظیم شود. مرکز دوران میله راهبند دارای یک سوراخ دندار بوده که بر روی شفت خروجی جعبه دنده متصل می شود. از این طریق زنجیره انتقال قدرت کامل شده و نیروی محرک موتور به میله راهبند منتقل می شود.

 بخش های اصلی راهبند الکترومکانیک :

  1. میله راهبند
  2. استاپ مکانیکی
  3. میله اتصال فنر (الاکلنگی)
  4. لیمیت سوییچ ها
  5. بادامک تنظیم محدوده حرکت میله راهبند
  6. خلاص کن دستی
  7. مجموعه موتور الکتریکی و جعبه دنده
  8. پلیت اتصال فنر به اهرم
  9. فنر تعادل
  10. مدار فرمان الکترونیک
  11. پیچ تنظیم قدرت فنر
  12. پیچ اتصال سیم ارت
  13. پایه پلیت
  14. پیچ پایه پلیت
  15. درب شاسی
  16. بدنه راهبند (شاسی)

ولتاژ تغذیه موتور در راهبند الکترومکانیک ۲۲۰ ولت متناوب و یا ۲۴ ولت مستقیم می باشد. مزیت موتور ۲۲۰ ولت تولید نیروی بیشتر می باشد و برای میله های سنگین تر مورد استفاده قرار می گیرد ولی در مقابل موتور ۲۴ ولت برای محل های پرتردد مناسب تر بوده و امکان استفاده از باتری در هنگام قطع برق برای آنها وجود دارد.

راهبند هیدرولیکی :

نوع دیگر راهبندها که دارای سیستم محرک الکتروهیدرولیک می باشند به اختصار با نام راهبند هیدرولیکی شناخته می شوند. سیستم محرک در این راهنبدها شامل یک موتور الکتریکی، پمپ روغن، محفظه روغن و سیلندر هیدرولیک می باشد. با روشن شدن موتور، پمپ روغن به حرکت درآمده و روغن را با فشار بالا از مخزن تخلیه و وارد سیلندر هیدرولیک می نماید. با ورود و خروج روغن در سیلندر هیدرولیک، پیستون درون آن به سمت بالا و پایین حرکت می کند. انتهای آزاد پیستون به کمک اهرم بندی به شفت خروجی متصل می شود و از سمت دیگر میله راهبند نیز از مرکز دوارن خود به شفت خروجی متصل می گردد. بدین ترتیب حرکت پیستون درون سیلندر هیدرولیک به میله راهبند اتوماتیک منتقل شده و نیروی لازم برای حرکت آن را تامین می کند.

 بخش های اصلی راهبند هیدرولیکی :

  1. چراغ فلاشر روی بدنه
  2. مدار فرمان الکترونیک
  3. دریچه اضافه کردن روغن
  4. پیچ تخلیه هوای سیلندر راست
  5. واحد هیدرولیک (موتور الکتریکی، پمپ هیدرولیک و مخزن روغن)
  6. سیلندر هیدرولیک سمت راست
  7. پره های خنک کننده پمپ هیدرولیک
  8. شلنگ هیدرولیک اتصال پمپ به سیلندر راست
  9. شلنگ هیدرولیک اتصال پمپ به سیلندر راست
  10. خلاص کن دستی
  11. سیلندر هیدرولیک سمت چپ
  12. پیچ تخلیه هوای سیلندر چپ
  13. محفظه راهبند (کاور)
  14. انکودر
  15. جعبه اتصال برق ورودی
  16. منبع تغذیه

ویژگی راه بند های هیدرولیک

  • راهبند هیدرولیک به علت استهلاک مکانیکی کمتر نسبت به راهبندهای الکترومکانیک، برای محل های پرتردد مناسب تر می باشند.
  • راه بندهای هیدرولیک را براساس ولتاژ تغذیه موتور می توان به دو گروه ۲۴ ولت و ۲۲۰ ولت تقسیم نمود. مزیت عمده مدل ۲۴ ولت قابلیت افزودن باتری پشتیبان برای استفاده از راه بند در هنگام قطع برق می باشد.
  • از طرف دیگر تجهیزات ایمنی نظیر انکودر که برای جلوگیری از برخورد میله راهبند با وسایل نقلیه به کار می رود تنها در راهبندهای ۲۴ ولت قابل استفاده می باشد.

در حال حاضر راهبندهای هیدرولیکی و الکترومکانیک با سرعت های حرکتی متفاوت (۸/۰ ثانیه تا ۶ ثانیه) و با طول میله های متنوع از ۲٫۳ تا ۸٫۳ متر ساخته می شوند. در هنگام انتخاب مدل راهبند باید به مواردی از قبیل میزان تردد، عرض گذرگاه و لزوم یا عدم لزوم برخورداری از باتری پشتیبان توجه نمود و براساس این موارد و با مشاوره با کارشناسان حوزه راهبند مدل مناسب را انتخاب نمود.

قیمت راهبند 

۲۷ فروردين ۰۲ ، ۱۲:۲۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادمین

مشخصات فنی انواع راهبند ستونی یا بولارد

راهبند دارای انواع مختلفی می باشد که آنها را می توان به سه گروه اصلی راهبند اتوماتیک میله ای ، راهبند ستونی  (بولارد) و راهبند صفحه ای (Road Blocker) تقسیم نمود.  توضیح درخصوص مشخصات فنی هریک از این راهبندها در مقاله «انواع راهبند و معرفی آنها» در وبسایت ارائه شده است.  در این مقاله قصد داریم به صورت ویژه مشخصات فنی انواع راهبند ستونی یا بولارد را بررسی نماییم.

راهبند ستونی

راهبند ستونی در گروه محصولات امنیتی قرار می گیرند زیرا این قابلیت را دارند که در برابر ضربه مقاومت کرده و مانع از عبور وسیله نقلیه غیر مجاز شوند. بنابراین بیشتر از آنها در محل های با امنیت بالا نظیر سفارتخانه ها و مراکز نظامی و دولتی استفاده می شود.

 

بخش های اصلی تشکیل دهنده یک راهبند ستونی عبارتند از:

  • استوانه متحرک
  • سیستم محرک یا پیشران
  • مدار فرمان
  • محفظه قرارگیری تجهیزات

مشخصات فنی راهبند ستونی 

تمامی قطعات و تجهیزات مکانیکی مربوط به بخش محرک در فظای خالی داخلی استوانه متحرک بولارد جانمایی میشود و کل این مجموعه درون محفظه مخصوصی در داخل زمین کار گذاشته میشود. حفره ای که در داخل زمین برای نصب بولارد کنده میشود باید دارای ابعاد و عمق مشخصی باشد تا بتوان راهبند ستونی را به درستی در آن قرار داد و اطراف آن را به کمک بتن پر کرد تا راهنبد ستونی در محل خود ثابت و بدون حرکت قرار بگیرد. مدار فرمان در خارج از محفظه بولارد قرار دارد و معمولا در اتاق نگهبانی یا اتاق کنترل نصب شده و به کمک سیم به محفظه بولارد متصل میشود. با صدور فرمان حرکت از مدار فرمان، استوانه متحرک به سمت بالا حرکت کرده و به صورت یک مانع در برابر عبور خودرو قرار میگیرد.

ابعاد فنداسیون و کیفیت بتن استفاده شده در آن تاثیر مستقیم بر مقاومت بولارد در برابر ضربه دارد زیرا در صورتی که فنداسون مناسب برای راهبند ستونی استفاده نشود، بولارد در اثر ضربه از محل خود خارج شده و عملکرد مورد انتظار را نخواد داشت. نکته مهم دیگر در فنداسون بولارد قابلیت جذب آب می باشد. در هنگام ساخت فنداسون، تست های مشخصی انجام می شود تا از جذب شدن آب بارندگی و عدم آسیب به تجهیزات مکانیکی اطمینان حاصل شود. درصورتی که میزان جذب آب توسط خاک کمتر از حد استاندارد باشد، کانال های زیر سطحی برای انتقال آب در زیر حفره بولارد ساخته می شوند.

راهبندهای ستونی براساس قدرت تحمل ضربه در کلاس هاس مختلف طبقه بندی می شوند. به طور کلی میتوان بولاردها را به دو گروه : راهبند ستونی معمولی و راهبند ستونی ضدتروریست تقسیم نمود.

 

ویژگی های راه بند ستونی 

در راه بند ستونی معمولی، استوانه متحرک ضخامتی در حدود ۴ تا ۵ میلی متر داشته و مقاومتی در برابر ضربه خودورهای سواری با سرعت ۶۰ تا ۸۰ کیلوکتر برساعت از خود نشان می دهند. اما راهبندهای ستونی ضدتروریست دارای استوانه متحرک ضخیم تر (حدود ۱۰ تا ۱۲ میلی متر) و سیستم محرک قوی تری می باشند. بولاردهای ضدتروریست در برابر ضربه حاصل از برخورد خودروهای سنگین (کامیون) با سرعت ۶۰ تا ۷۰ کیلوکتر بر ساعت مقاومت می کنند. البته ابعاد فنداسیون راهبند ستونی ضدتروریست بزرگتر از نوع معمولی بوده و از بتن مسلح (دارای میلگرد آرماتوربندی شده)‌ در ساخت فنداسون آن استفاده می شود تا استحکام لازم در برابر برخوردهای شدید را داشته باشد.

قیمت راهبند 

 

۲۷ فروردين ۰۲ ، ۱۲:۱۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ادمین